понеділок, 20 квітня 2020 р.

Вправи для дітей дошкільного та молодшого шкільного віку, які можна організувати перебуваючи вдома з батьками

Вправи для дітей дошкільного та молодшого шкільного віку, які можна організувати перебуваючи вдома з батьками
«Чудовий чоловічок»
Інструкція. Розкажи мамі або таткові, що ти вмієш робити.
Намалюй чоловічка який вміє робити все, що вмієш робити ти.

Вправа-релаксація «Морська зірка»
Інструкція. Ляж вільно на килимок і заплющ очі. Уяви себе морською зіркою. Твоя голова хитається на хвилях, вушка чують шум вітру, ручки відчувають мокрий пісок, ніжок торкається морська вода. Ти малюєте свої образи на піску, вода забирає всі ваші образи, вітер наносить новий пісок, пісок стає чистим.
Розплющ очі, посміхнись, встань з підлоги й потягнися всім тілом.
«На що схожа емоція?»
Інструкція. Намалюй всі предмети, на які схожий сум. На другому аркуші намалюй всі предмети, на які схожа злість. Потім страх, радість.
«Закінчи речення»
Дитині пропонується закінчити речення, які промовляє мама:
– я сумую, коли…;
– я злюсь, коли…;
– я радію, коли…
– я лякаюсь, коли…
– я дивуюсь, коли…
– я слухаю, коли…
– я не слухаю, коли…
«Ображалки»
Дитині пропонується пригадати й назвати випадки, в яких вона ображається і що при цьому відчуває. Якщо складно, дорослому варто навести приклади.
Після цього можна запропонувати виліпити свою образу з будь-якого матеріалу. По завершенню роботи пропонується змінити цей образ, трансформувавши його у щось приємне.
«Хмаринка-помічниця»
Дитині потрібно вільно лягти на килимку і заплющити очі. Уявити себе хмаринкою.
Маленька легенька хмаринка з задоволенням літає по чистому небу. Зустрівшись з іншою хмаринкою вітається, але не торкається її, тому що поважає простір і межі іншої хмаринки. Та ось на неї налетіла інша хмара і штовхнула. Наша маленька хмаринка розплакалась від образи дощем.
Трохи поплакавши, вона відчула, що дощик змив образу і маленька хмаринка легко й радісно полетіла далі.
«Емоції-помічники»
Вправу потрібно проводити поетапно. За один день варто працювати з однією емоцією.
Дитині пропонується подумати й розповісти:
  • В яких ситуація вона злиться та що при цьому відчуває. Варто обговорити, для чого їй злість. Намалювати свій настрій, коли дитина злиться і коли перестає злитися.
  • В яких ситуація вона боїться та що при цьому відчуває. Варто обговорити, для чого їй страх. Намалювати свій настрій, коли дитина боїться і коли перестає боятися.
  • В яких ситуація вона сумує та що при цьому відчуває. Варто обговорити, для чого їй сум. Намалювати свій настрій, коли дитина сумує і коли перестає сумувати.
  • В яких ситуація вона радіє та що при цьому відчуває. Варто обговорити, для чого їй радість. Намалювати свій настрій, коли дитина радіє і коли перестає радіти.
«Найкращий колір»
Інструкція. Намалюй фарбами кольорові плями тими кольорами, які тобі подобаються.
«Букет»
Інструкція. Намалюй свою сім’ю у вигляді букету квітів.
«Лісоруб»
Інструкція. Уяви себе лісорубом. Ноги постав широко, щоб тобі зручно було стояти. Роблячи вдих, підійми обидві руки з переплетеними пальцями вгору (ніби тримаєш сокиру), на видиху різко опусти руки і нахились вперед (ніби робиш удар сокирою по колоді).
«Складна ситуація»
Вправу можна проводити поетапно. Використовуйте ситуації, з якими дитина зустрічалась в житті або може зустрітися в майбутньому.
Дитині потрібно запропонувати декілька варіантів вирішення кожної запропонованої ситуації.
– м’яч, яким грається дитина впав у величезну калюжу…;
– дитина з мамою або татком дуже поспішає, а до пішохідного переходу досить далеко…;
– на ігровому майданчику діти знайшли невідому річ…;
– незнайомець пропонує тобі цукерку…;
– дитина зголодніла під час прогулянки, а додому йти далеко…
«Оживи дію»
Дорослий називає знайому дитині дію, а дитина її демонструє:
  • розпилювання дрів;
  • веслування в човні;
  • змотування ниток в клубок;
  • вмивання й чищення зубів;
  • одягання на прогулянку;
  • сервування столу.
«Мій космос»
Інструкція. Підготуйте коробочку з «віконечком» – прозорою зоною. Можна використати прозору пляшечку. Розмалюйте коробку або пляшку «космічними» кольорами, використовуючи відповідну символіку». Заселіть свій космічний простір однією або кількома планетами і милуйтеся власним космосом.
«Мій простір»
Дуже добре, коли в цій грі приймають участь всі члени родини.
Розмістіться на підлозі таким чином, щоб не заважати один одному – на відстані. Кожному потрібно взяти клубок ниток будь-якого кольору. Можна використовувати стрічки або інший матеріал, який маєте.
Викладіть з ниток навколо себе коло, що позначає комфортні для кожного межі. Пограйтеся з ними, збільшуючи і зменшуючи, поки не відчуєте себе захищеним і спокійним.
Нитки гравців не можуть перетинатися, накладатися.
Посидьте або полежіть у своєму новоствореному просторі із заплющеними очима та прислухайтеся до своїх відчуттів. Як вам?
Далі можна поекспериментувати. Почергово пройдіться по межам кола один одного. Що відчуваєте? Тепер зайдіть в простір один одного. Чи запитали ви дозволу на вторгнення? Яким тоном? Яку відповідь отримали? Як почуваєтеся в чужому просторі? Що відчуваєте, приймаючи гостей у своєму просторі?



Вправи для підлітків і дорослих
«Частини мого «Я» або рольова карта»
Підберіть зі свого архіву кілька фото, на яких зображені Ви в різні періоди життя.
Розгляньте фото в різних ролях. Оберіть найкращий, на Вашу думку, знімок.
Назвіть всі ролі, відображені на відібраних фото. Яка роль для Вас в даний момент часу найактуальніша? Які емоції, почуття, настрої відображені на вибраних фото? Опишіть їх. Які ролі Ви найчастіше виконуєте сьогодні?
Чи легко було обирати фотографії? Справа в тому, що сам вибір є терапевтичним.
Які почуття викликала ця вправа?
Вправа-фантазія «Дерево Роду»
Для виконання вправи підготуйте папір, кольорові олівці або фарби.
До початку роботи дайте відповідь на питання:
  • Що для мене коріння Роду?
  • Як я відчуваю підтримку Роду?
  • Що для мене стовбур Дерева Роду?
  • Чим я підтримую свою сім’ю? Що я їй даю?
  • Чим для мене є гілки дерева? Чи міцні вони?
  • Чи є листя в мого дерева? Чим для мене є його листя?
  • Чи є квіти? Які вони, якщо є? Що є квітами мого дерева?
  • Чи є плоди у мого Дерева Роду? Що вони означають для мене?
Тепер починайте малювати своє Дерево Роду. Можна супроводжувати процес музикою.
«Мандала»
Мандала – малюнок в колі.
Підготуйте для роботи аркуш А4 з обведеним простим олівцем контуром кола, фарби, пензлики, склянку для води.
Намалюйте малюнок в колі. Думайте про щось приємне. Важливо отримати від цієї роботи задоволення.
Дайте відповіді на питання:
  • Що Ви створили.
  • Як Ви можете назвати свою роботу?
  • Які відчуття вона викликає у Вас в даний момент?
  • Які почуття Ви переживали в процесі роботи?
  • Якби малюнок міг говорити, щоб він Вам сказав?
Вправа-фантазія «Який ти кущ троянд»
Підготуйте для роботи папір, кольорові олівці або фарби.
Заплющте очі. Уявіть себе кущем троянд.
  1. Який ти кущ? Маленький? Великий? Високий?
  2. На тобі є квіти? Якщо є, то які? Вони не обов’язково повинні бути трояндами.
  3. Якого кольору твої квіти? Чи багато їх в тебе? Вони повністю розквітли чи це бутони?
  4. Чи є в тебе листя? Яке воно?
  5. Який вигляд мають твоє стебло, гілки?
  6. Чи є в тебе коріння? Який вигляд має твоє коріння? Яке воно: коротке чи довге, покручене чи пряме? Чи глибоке твоє коріння?
  7. Чи є в тебе шипи?
  8. Де ти знаходишся: у дворі, в парку, в пустелі, в місті, за містом, посеред океану?
  9. Чи знаходишся ти у вазі, чи ростеш у ґрунті? Можливо, пробиваєшся через асфальт?
  10. Ти зовні чи в середині чогось?
  11. Що тебе оточує?
  12. Чи є там інші квіти, чи ти самотній? Чи є там дерева, тварини, люди, птахи?
  13. Чи є біля тебе щось типу огорожі? Якщо так, то на що це схоже?
  14. Чи ти знаходишся на відкритій місцевості?
  15. На що це схоже – бути кущем троянд?
  16. Як ти підтримуєш своє існування? Хтось доглядає за тобою?
  17. Яка зараз погода: благоприємна чи ні?
Намалюйте свій кущ троянд, насолоджуючись процесом творчості.
«Якби я був…»
Пропонуємо закінчити асоціативно речення про себе:
  • Якби я був кольором, то…
  • Якби я був наукою, то…
  • Якби я був країною, то…
  • Якби я був музикою, то…
  • Якби я був книгою, то…
  • Якби я був квіткою, то…
  • Якби я був твариною, то…
  • Якби я був явищем природи, то…
  • Якби я був фруктом, то…
  • Якби я був овочем, то…
  • Якби я був персонажем казки, то…